Putkistoprojektien onnistumiset eivät synny pelkästään teknisestä osaamisesta. Tehtaan ja työmaan kulttuuri ja arjen johtaminen ratkaisevat, pysyykö kokonaisuus hallinnassa ja kasvaako tekijöiden ammattiylpeys.
Digitalisaatiosta on tuntuvasti apua: tieto kulkee saumattomasti, työnjohto pysyy tilanteen päällä ja koko toimitusketju hyötyy läpinäkyvyydestä. Mutta työnjohdon läsnäoloa ei voi korvata.
– ”Uskon innokkaaseen yhteistyöhön ja hyvään fiilikseen. Samaan aikaan tiedän koko ajan mitä missäkin työpisteessä tehdään, jopa yksittäisen hitsisauman tasolla”, kuvailee työnjohtaja Joonas Väätänen. Hän vastaa Ardorilla siitä, että vaativat putkistotoimitukset hoituvat ajallaan, hallitusti ja laadukkaasti.
Kysyimme häneltä, mitkä ovat hyvän työkulttuurin peukalosäännöt. Tässä kolme käytännönläheistä vastausta.
Kokonaiskuva pysyy hallinnassa digitaalisten työvälineiden avulla
Kun tieto ei enää elä paperikuvissa ja kuulakärkimerkinnöissä, vaan on jatkuvasti digitaalisesti saatavilla koko projektiorganisaatiolle, tuotannon harmaat alueet katoavat. Virheitä voi yhä sattua kenelle tahansa, mutta niiden todennäköisyys pienenee.
Digitalisoidussa ympäristössä jokaisella tekijällä on työkalut tehdä laatua jokaisessa työvaiheessa johtamisjärjestelmän mukaisesti. Tämä asettaa kaikille selkeät odotukset ja auttaa onnistumaan.
Konkreettinen esimerkki: Asentaja voi kommunikoida havainnoistaan suoraan työn suunnittelijalle tai työnjohdolle. Työnjohdolla säilyy näkyvyys, mutta myös työrauha, kun viestintään ei tarvita välimiehiä. Vastauksia saadaan nopeasti ja työt etenevät suunnitelman mukaan.
Vastuullisuus muuttuu arjeksi, kun se on käytännöllistä
Materiaalihukka kasvattaa hankkeen kokonaiskustannuksia ja ympäristövaikutuksia, vaikka sen ehkäisemiseksi voidaan tehdä paljon. Kun johtamiskäytännöt ja MES-järjestelmä ohjaavat tekemistä, eri taustoista tulevat tekijät oppivat nopeasti samat kierrätyskäytännöt ja syntyy kustannustietoisuutta.
Konkreettinen esimerkki: Kun putki katkaistaan, ylimääräinen pala varastoidaan järjestelmän avulla, joka ehdottaa automaattisesti mihin se voidaan käyttää myöhemmin. Näin vähennetään hukkaa ja säästetään kustannuksia.
Arvostus sitouttaa parhaat tekijät
Työkulttuurin ydin on toisten arvostus läpi toimitusketjun. Se syntyy jatkuvasta avoimesta puheesta ja vuorovaikutuksesta, ei ilman sitä.
Konkreettinen esimerkki: Kun vuokratyöntekijät kohdataan samalla arvostuksella kuin vakituiset, ja tulevista projekteista kerrotaan avoimesti, syntyy joukkuehenki. Vaihtuvuus vähenee ja asiakkaille voidaan luvata korkean tason osaamista jatkossakin.
– ”Parhaimmillaan voin työnjohtajana vaikuttaa siihen, että jokaiselle työntekijälle syntyy kokemuksia, jotka kasvattavat ammattiylpeyttä”. -summaa Väätänen.
Kuka Joonas?
Joonas aloitti Ardorilla asentajana 19-vuotiaana ja eteni uteliaan ja oppimishaluisen luonteensa takia nopeasti pienen osaston vastuulliseksi. Halu ja kyky kantaa vastuuta johti koko esivalmistustehtaan työnjohdon tehtäviin Raisiossa.
– ”Toisten kunnioittaminen ja halu kehittyä jatkuvasti yhdistävät minua ja Ardoria, ja tästä asiakkaatkin meitä kiittävät”, Joonas tiivistää.











